3 zaken waarop vegetariërs moeten letten

Vegetarisch eten zit in de lift. Initiatieven zoals ‘Dagen zonder vlees’ brengen ons een bewustwording bij. Van de ene dag op de andere dag vegetarisch worden brengt echter wat consequenties met zich mee. De drastische ommezwaai in het voedingspatroon kan voor tekorten in voedingsstoffen zorgen. Daarom enkele zaken die je in het oog moet houden als je vegetariër wil worden.

 

Om deze vitamine tekorten tegen te gaan worden vleesvervangers aangeraden. Peulvruchten bijvoorbeeld zijn rijk aan ijzer en eiwitten. Je kan ze vinden in onze homemade quinoasalades onder de vorm van kikkererwten.

Calcium

Calcium is een onontbeerlijke voedingsstof voor ons systeem. Gelukkig kan je het halen uit melk, melkproducten, kazen en bladgroenten. Ook noten en peulvruchten bevatten veel calcium. Een gevarieerde maaltijd draagt bij tot een evenwichtig calciumgehalte. Matig je alcoholverbruik en drink minder koffie, thee en cola. Deze dranken voeren extra calcium af via de urine.

Eiwitten

Vlees is rijk aan eiwitten. Gooi je alle vlees overboord dan kan je dit wat counteren met plantaardige eiwitten maar deze zijn vaak minder van kwaliteit. Eiwitten kan je halen uit eieren, noten en kaas. Een kaasplank zou dus ideaal zijn om de eiwitbalans op peil te houden. Een vegetariër zou doorgaans 20% meer eiwitten moeten eten dan een vleeseter.

B12-vitamines

Hoewel B-vitamines in heel wat producten zitten, vind je B12-vitamines enkel in dierlijke producten. Melkproducten, kazen en eieren zijn een prima bron voor B12-vitamines. Veganisten moest dit peil sterk in het oog houden. Een supplement is vaak nodig. Ook vegetariërs letten maar beter goed op hun B12-vitaminegehalte.

Ijzer

IJzer is essentieel in ons voedingspatroon. Er wordt een opsplitsing gemaakt tussen haem ijzer (afkomstig van dierlijke producten) en non haem die je vindt in plantaardige producten. Deze laatste zijn moeilijker opneembaar door het lichaam. Hierdoor hebben vegetariërs er meer van nodig.

Conclusies

De keuze voor minder vlees of zelfs vlees te schrappen uit jouw dieet, kan een gezonde keuze zijn. Toch hou je best rekening met de voedingsstoffen die verdwijnen uit jouw maaltijden. Een goede aanvulling is dus aangewezen. Bij Mr. Georges vind je tal van vegetarische gerechten. Een vegetarische spaghettisaus of een ravioli zonder vlees. Maar ook de uitgebreide keuze aan kazen bekoren heel wat vegetariërs.